zaloguj siê   |    zarejestruj siê   |    mapa strony   |
Gmina Powidz Powiat s³upecki

Adaptacja dziecka w przedszkolu

RozpoczÄ™cie edukacji wiąże siÄ™ ze zmianÄ… dotychczasowego trybu życia dziecko uczy siÄ™ nowej roli – roli przedszkolaka.
Nowe okoliczności, otoczenie, rozłąka z rodzicami, budzą u maluchów duży niepokój
i niepewność. W tym czasie dziecko potrzebuje wielu pozytywnych doświadczeń i czasu, by zaakceptować nową rzeczywistość i zaadoptować się do niej.
Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej jest bardzo ważnym momentem zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. Wiele dzieci po raz pierwszy na dłuższy czas rozstaje się ze swoimi rodzicami i spotyka się z większą grupą rówieśników.
Pierwsze dni w przedszkolu są bardzo emocjonującym przeżyciem zarówno dla dziecka, jak
i jego rodziców.
Rodzice zadają wiele pytań, na które nie można odpowiedzieć. Zastanawiają się czy moje dziecko odnajdzie się w grupie rówieśniczej; czy nawiąże dobre relacje z koleżankami
i kolegami; czy jest wystarczająco samodzielne i wiele innych. Obawy są w pełni uzasadnione i zupełnie oczywiste.
Odpowiedzi na te pytania szuka wielu rodziców, ale na tym etapie niestety, jest ona niemożliwa, dlatego rodzice powinni być przekonani o tym, iż oddają dzieci w dobre, profesjonalne ręce, że przedszkole będzie służyło dziecku i pozytywnie wpływało na jego wszechstronny rozwój.

Trudności adaptacyjne dzieci w przedszkolu nie należą do rzadkich i zdarzają się w każdym przedszkolu. Zazwyczaj mają one miejsce na początku pobytu, czasami powracają po kilku tygodniach, mogą również nasilać się po dłuższej nieobecności, spowodowanej na przykład chorobą lub wyjazdem.
Adaptację może utrudniać wiele czynników. Niewątpliwie należy do nich zdenerwowanie rodziców, dlatego podczas pierwszych dni malucha w przedszkolu należy wykazać spokój
i opanowanie, nawet jeżeli u dziecka pojawią się łzy związane z rozstaniem. Postawa rodziców w dużej mierze wpływa na to, jak dzieci postrzegają nową sytuację, gdyż one bardzo dobrze wyczuwają emocje najbliższych osób.
Pierwsze poranne rozstania bywają trudne. Rodzice powinni być na to przygotowani. Pojawiająca się złość, łzy, odmowa wyjścia z domu czy brak apetytu, to reakcja na nową sytuację.
W pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu nie należy zbytnio przedłużać pożegnań w szatni, ponieważ nasilają one negatywne emocje. Rodzice muszą pamiętać, że emocje dziecka 3 lub 4-ro letniego charakteryzują się dużą labilnością. Dzieci w jednej chwili potrafią zanosić się od płaczu i krzyku, a w kolejnej śmiać się i cieszyć. W szatni należy szybko pożegnać się z dzieckiem, nie zapomnieć o zapewnieniu, że rodzice je kochają
i przyjdą po nie. Należy się również zastanowić, kto w pierwszych dniach powinien odprowadzać dziecko do przedszkola. Zdarza się, że rozstanie dla dziecka jest trudniejsze
w momencie gdy odprowadza je matka lub odwrotnie.
Można zaproponować dziecku zabranie z sobą ulubionej maskotki czy zabawki, która będzie mu towarzyszyła podczas zabaw. Nie należy ubierać przedszkolaka w zupełnie nowe rzeczy, wszystko w przedszkolu będzie nowe, dlatego fakt, że ma na sobie znane mu ubranko czy kapcie kojarzące się z domem, może mieć dla niego istotne znaczenie.
Dobrze jest poinformować dziecko, kiedy będzie odebrane (mówimy wtedy po obiadku, czy po podwieczorku), ponieważ łatwiej zniesie czas oczekiwania na powrót do domu i da mu to poczucie bezpieczeństwa.
Rodzice powinni być przekonani, że zostawiają dzieci pod opieką wykwalifikowanych pedagogów, posiadających doświadczenie w pracy z dziećmi. Nauczyciele potrafią zatroszczyć się o to, by dzieci, które mają trudności w rozstaniu z rodzicami, szybko zapomniały o smutnym poranku i zaczęły się wesoło bawić.
Po odebraniu dziecka z przedszkola nie należy zasypywać go pytaniami, na które nie jest w stanie odpowiedzieć. Nie należy pytać ogólnikowo o to, co robiło w danym dniu.
Jest to trudne pytanie, biorąc pod uwagę czas spędzony w przedszkolu i różnorodność zajęć, dziecko nie potrafi udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie. Można zapytać bardziej szczegółowo np: Jaką zabawką się bawiło? Czy było na placu zabaw? Lepiej jednak by dziecko samo zaczęło rozmowę i opowieści o przedszkolu.
Po wyjściu z zajęć rodzice powinni mieć czas na to, by pójść z dzieckiem na spacer, plac zabaw i poświęcić mu jak najwięcej swojej uwagi.

Przedszkole to bardzo ważny i potrzebny element w rozwoju społecznym każdego dziecka.
To miejsce, w którym zapewnia się dzieciom najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju. Dziecko nabywa nowe wiadomości i umiejętności, zdobywa pierwsze doświadczenia społeczne, uczy się funkcjonowania w grupie.
Rodzice powinni być towarzyszami swoich dzieci na tym etapie rozwoju, wspierać je
w trudnych chwilach, ale także dzielić z nimi radości dnia codziennego i najmniejsze sukcesy odnoszone w przedszkolu.
Wszystkim przedszkolakom życzymy uśmiechu na twarzy, a ich rodzicom wytrwałości
i powodów do dumy ze swoich dzieci.

Monika Brzana