zaloguj si   |    zarejestruj si   |    mapa strony   |
Gmina Powidz Powiat supecki

XXVIII OGÓLNOPOLSKI RAJD SZLAKIEM POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO

W dniach 4. – 5. 10.2014r. sześć dziewcząt z Gimnazjum im. Kompanii Powidzkiej 1918 roku wraz z opiekunami brało udział w XXVIII Rajdzie Szlakiem Powstania Wielkopolskiego.
Rajd rozpoczął się złożeniem wieńca i zniczy pod Pomnikiem Powstańców Wielkopolskich w Poznaniu.

Następnym etapem było zwiedzanie Muzeum Arkadego Fidlera w Puszczykowie. Przewodnik zapoznał nas z zarysem życia Arkadego Fidlera. Mieliśmy możliwość oglądania zbiorów książek oraz pamiątek z różnych części świata. Duże wrażenie wywarły na nas ciekawostki na temat dzikich plemion z Afryki.

Cichowo - tam zwiedziliśmy Soplicowo Filmowe. Przewodnik opowiedział nam bujną historię Polski sięgającą czasów Mickiewicza, wspomniał o czasach gdy nasz wielki wieszcz przebywał na terenie Wielkopolski. Mieliśmy okazję przypomnieć sobie bujne dzieje narodu polskiego przedstawione w epopei narodowej „Pan Tadeusz”. Przewodnik uchylił także rąbka tajemnicy na temat kręcenia filmu „Pan Tadeusz” przez Andrzeja Wajdę.

Największą jednak atrakcją, obok pysznych jabłek z sadu, sokołów oraz zwierząt, które uczestniczyły w produkcji filmu, była żyjąca tam najstarsza krowa w Polsce. Niesamowitych przeżyć i strachu napędził nam indyk, któremu przypadł do gustu pewien uczestnik naszej grupy. Uporczywie chodził za wybraną osobą dziobał go po nogach. Był to najśmieszniejszy epizod pobytu w Soplicowie.

Po zjedzeniu tradycyjnych polskich pierogów z mięsem ruszyliśmy w dalszą drogę.
Zwiedziliśmy także najstarsze w Polsce opactwo Ojców Benedyktynów w Lubiniu. Brat Daniel ciekawie opowiadał nie tylko o klasztorze ale także o tym jak wygląda życie zakonne w tym właśnie miejscu.

Korzystając z okazji przebywania w Luboniu zwiedziliśmy także muzeum „Tercetu Egzotycznego”, który obchodzi 35 lat istnienia. Film, który obejrzeliśmy „ Z pamiętnika Pameli…” przybliżył nam życie i twórczość wokalistki zespołu Skrybant – Dziewiątkowskiej. Po obejrzanym filmie przeszliśmy do muzeum niezwykłych strojów artystki. Złożyliśmy podpisy w pamiątkowej księdze.
Po wyczerpującym dniu przejechaliśmy na nocleg do wspaniałego Ośrodka rekreacyjno – sportowego w Rogoźnie.

Wczesnym rankiem w niedzielę wyruszyliśmy w drogę do centrum Poznania gdzie zwiedziliśmy „Muzeum Powstania Wielkopolskiego” na Starym Rynku.

Kolejnym punktem naszego rajdu był Fort VII. Z przerażeniem i niedowierzaniem słuchaliśmy opowieści na temat tragicznej historii jaka miała miejsce na terenie Fortu VII w Poznaniu. W tym miejscu mogliśmy uświadomić sobie tragiczne traktowanie Polaków przez hitlerowców. Szczególnie utkwiły nam w pamięci „schody śmierci” - najokrutniejsza tortura stosowana przez SS manów. Pomieszczenia z tablicami jeńców Fortu VII wprawiły nas w zadumę. Poruszyło nas również mini muzeum z prywatnymi rzeczami więźniów. Fort VII był punktem wycieczki, który zapamiętamy na bardzo długo.

Kolejnym punktem naszej wyprawy było „Muzeum Powstańców Wielkopolskich” w Lusowie.
Tam w sposób szczególny mogliśmy zapoznać się z życiem i działalnością drugiego dowódcy Powstania Wielkopolskiego Dowbor-Muśnickiego. Mieliśmy okazje zobaczyć mundury i wyposażenie powstańców.

Metą rajdu był Ośrodek Wypoczynkowy w Lusowie. Tam czekała na nas grochówka, kiełbaska z bułką i wiele innych atrakcji. Między innymi pisemny quiz na temat Powstania Wielkopolskiego. Test był bardzo szczegółowy i wymagał drobiazgowej wiedzy na temat przebiegu powstania, ich dowódców jak również miejsc, a nawet adresów miejsc upamiętniających jedyny zwycięski zryw Polaków – Wielkopolan.

Zdobyliśmy IV miejsce ale jako szkoła było to miejsce I, gdyż zaszczytne I, II i III miejsce otrzymały osoby prywatne lub przedstawiciele organizacji historycznych. Tym bardziej jesteśmy bardzo dumni z wygranej.

Rajd zakończył się złożeniem wieńca na grobie generała Dowbor-Muśnickiego.
W rajdzie uczestniczyło około 200 osób z całej Polski.
Z naszego gimnazjum udział wzięły: Julia Krych, Paulina Migdał, Karolina Krajniak, Magdalena Nowak, Joanna Kuźniarek, Dorota Trzmiel oraz pani Dorota Wareńczak i Magdalena Lauer – opiekunowie Samorządu Uczniowskiego.

Zdjęcia można obejrzeć w Galerii!