Wirtualne laboratorium fizyczne
PROJEKT INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Gimnazjum im. Kompanii Powidzkiej 1918 r.
ul. Park Powstańców Wlkp. 1
62-430 Powidz
Tytuł innowacji:
Wirtualne laboratorium fizyczne.
Rodzaj innowacji:
Program jest innowacjÄ… metodycznÄ….
Autor i realizator innowacji:
mgr Karolina Woźniak – nauczyciel matematyki i fizyki, egzaminator egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych,; staż pracy 10 lat, nauczyciel mianowany, absolwentka WydziaÅ‚u Matematyki i Informatyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Matematyka w zakresie matematyka i informatyka nauczycielska, Studiów Podyplomowych „Fizyka” na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu oraz Studiów Podyplomowych „Nauczanie Techniki” przy Wyższej Szkole Pedagogiczno – Technicznej w Koninie.
Czas realizacji:
1 wrzeÅ›nia 2014r. – 30 czerwca 2017r.
Etap edukacyjny i oddział objęty innowacją:
Etap edukacyjny III, klasa I gimnazjum (w nastÄ™pnych latach jako klasa II i III), przedmiot – fizyka, Gimnazjum w Powidzu.
Program na którym oparta jest innowacja:
Program nauczania „Åšwiat fizyki”, autorstwa Barbary Sagnowskiej.
Finansowanie innowacji:
Szkoła dysponuje pracownią informatyczną, która będzie wykorzystywana na potrzeby tej innowacji. Wyposażona jest ona w niezbędne programy komputerowe z dostępem do Internetu.
Diagnoza wstępna:
PostÄ™p naukowo – techniczny zmusza nas do zmiany sposobów przekazywania wiedzy matematyczno - przyrodniczej.
Wprowadzenie tej innowacji zostaÅ‚o poprzedzone diagnozÄ… dotyczÄ…cÄ… potrzeb i oczekiwaÅ„ uczniów klas I – III gimnazjum w zakresie metod i form pracy na lekcji fizyki. Potrzeby edukacyjne uczniów i oczekiwania ich rodziców zmierzajÄ… do korzystania z nowoczesnych zdobyczy techniki. PragnÄ… oni, by komputer staÅ‚ siÄ™ narzÄ™dziem codziennej pracy w szkole i by umożliwiaÅ‚ im dalszy rozwój. Dla wielu uczniów, komputer sÅ‚uży wyÅ‚Ä…cznie do zabawy, lecz ich oczekiwania z wiekiem rosnÄ…. ChcÄ… by staÅ‚ siÄ™ narzÄ™dziem przydatnym do rozwiÄ…zywania problemów. GimnazjaliÅ›ci wskazujÄ… potrzebÄ™ korzystania z programów i symulatorów zjawisk oraz doÅ›wiadczeÅ„ fizycznych, z książki elektronicznej (przystosowanej do tablicy interaktywnej) dajÄ…cej możliwość odtwarzania filmów, animacji czy symulacji dotyczÄ…cych danego tematu, a także z Internetu.
Cel ogólny innowacji:
Zastosowanie technologii informatycznej jest wynikiem potrzeb współczesnej szkoły i środowiska lokalnego. Ma na celu wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego, rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów, a co za tym idzie zwiększenie efektów nauczania. Zainteresowany pracą z komputerem uczeń będzie mógł wykorzystać swą pasję do rozwiązywania ciekawych zagadnień z fizyki, wykorzystując komputer jako narzędzie pomocne przy rozwiązywaniu problemu.
W czasie nauki uczniowie otrzymują wiedzę i umiejętności, które będą mogli następnie rozwijać w szkole średniej. Uczestnictwo w takich zajęciach pozwoli uczniom na lepsze przygotowanie się do egzaminu gimnazjalnego, jak też do udziału w konkursach przedmiotowych.
Duży nacisk kładziony będzie na zagadnienia fizyczne, które mogą być rozwiązywane przy pomocy technologii komputerowej. Nie wszystkie doświadczenia możemy zaprezentować korzystając z pomocy dydaktycznych w szkole. Natomiast te, które będziemy wykonywać staną się bardziej dostępne dla ucznia po kilkakrotnym wykonaniu ich za pomocą symulatorów. Celem programu jest przekazanie uczniom tych wiadomości, umiejętności i sprawności, które mają znaczenie dla dalszego kształcenia przyrodniczego. Dzięki wykorzystaniu w procesie nauczania technologii informatycznych, wzrośnie zainteresowanie uczniów fizyką i uczyni z niej przedmiot bardziej dla nich przyjazny.
Cele edukacyjne:
• zainteresowanie fizykÄ… poprzez obserwowanie pokazów nauczycielskich i wykonywanie doÅ›wiadczeÅ„ i eksperymentów;
• doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci dokonywania analizy iloÅ›ciowej i jakoÅ›ciowej przeprowadzanych doÅ›wiadczeÅ„ oraz prezentacji uzyskanych wyników;
• ksztaÅ‚towanie umiejÄ™tnoÅ›ci dostrzegania korelacji miedzy różnymi przedmiotami;
• rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystania zdobytej wiedzy do twórczego rozwiÄ…zywania problemów;
• wzbudzanie motywacji do samodzielnego uczenia siÄ™ i "odkrywania Å›wiata";
• uczenie krytycznego, analitycznego myÅ›lenia i umiejÄ™tnoÅ›ci wyciÄ…gania jakoÅ›ciowych i iloÅ›ciowych wniosków;
• ksztaÅ‚towanie u uczniów umiejÄ™tnoÅ›ci pozyskiwania i selekcjonowania informacji z różnych źródeÅ‚;
• doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci poszukiwania rozwiÄ…zaÅ„ różnymi metodami;
• uzyskanie przez uczniów dobrych wyników na egzaminie gimnazjalnym (szczególnie w części przyrodniczej) i konkursach przedmiotowych.
Opis zasad innowacji:
Ważnym elementem kształcenia jest duża korelacja przedmiotów ścisłych. Kładziony będzie nacisk na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania przydatnych w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych..
Zajęcia odbywające się w pracowni informatycznej będą opierały się o zastosowanie następujących elementów wspierających proces dydaktyczny:
• Tablica interaktywna – pomoc uatrakcyjniajÄ…ca prowadzenie lekcji, z bogatym zasobem narzÄ™dzi umożliwiajÄ…cych tworzenie i edycjÄ™ tekstu czy grafiki a tym samym interaktywne wykorzystanie programów i symulatorów fizycznych.
• Whiteboard - interaktywna aplikacja (przystosowana do pracy na tablicy interaktywnej) wspierajÄ…ca proces dydaktyczny na lekcjach fizyki, pozwala ona na wybór z biblioteki materiałów multimedialnych, tj.: symulacji, animacji, filmów oraz zadaÅ„ interaktywnych
• Symulatory – programy symulujÄ…ce zjawisko lub doÅ›wiadczenie fizyczne (aplety Java).
• Oscyloskop – program prezentujÄ…cy przyrzÄ…d pomiarowy, którego zadaniem jest generowanie sygnałów akustycznych i analiza czÄ™stotliwoÅ›ci.
• Stellarium – program sÅ‚użący do wirtualnych obserwacji astronomicznych, którego zadaniem jest przekazanie uczniom podstawowej wiedzy z tej dziedziny i zainteresowanie ich obserwacjami astronomicznymi.
• Kalkulator – narzÄ™dzie umożliwiajÄ…ce wykonanie podstawowych dziaÅ‚aÅ„ matematycznych
• Program Excel – arkusz kalkulacyjny, zza pomocÄ… którego można analizować i prezentować dane w postaci liczbowej i wykresów.
• Pomoce dydaktyczne z fizyki.
Zakładane efekty działalności innowacyjnej:
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia w zakresie przedmiotów ścisłych, zwłaszcza fizyki. Uczniowie biorąc udział w zajęciach pozalekcyjnych, realizowanych w trakcie całego cyklu edukacyjnego zdobędą nowe umiejętności i podniosą poziom posiadanych kompetencji. Podejmowanie systematycznych działań doprowadzi do rozwijania i zwiększenia zainteresowania fizyką. Uzmysłowi uczniom zasadność zdobywania wiedzy i wskaże jej praktyczne zastosowanie w życiu codziennym.
Mierzalnym efektem wprowadzonej innowacji będą odnoszone przez uczniów sukcesy w konkursach przedmiotowych. Przewidujemy wzrost wyników egzaminu gimnazjalnego z części przyrodniczej .
Przewidywane osiągnięcia:
Ukształtowanie i rozwinięcie umiejętności obserwacji doświadczeń.
Opanowanie w wysokim stopniu abstrakcyjnego i logicznego myślenia.
Formułowanie i stosowanie praw i zasad fizycznych.
Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
Osiągnięcia w konkursach przedmiotowych.
Wysokie wyniki w egzaminie gimnazjalnym.
Opanowanie umiejętności dobrej organizacji pracy i wytrwałości w osiąganiu wyznaczonego celu.
Ewaluacja:
Badanie efektów zakładanych w procesie innowacji przebiegać będzie po każdym roku nauki.
Przedmiotem badań będzie:
użyteczność innowacji,
trafność naszego przedsięwzięcia,
efektywność,
trwałość.
Sposoby ewaluacji:
badanie diagnostyczne, obejmujące uczniów klasy I gimnazjum, test wiadomości i umiejętności;
ciągła obserwacja pracy o postępów uczniów podczas realizowania innowacji:
- bieżąca analiza postępów w nauce;
- testy diagnozujÄ…ce po klasie I i II gimnazjum;
- obserwacja zainteresowań i zaangażowania uczniów w czasie zajęć.
egzamin próbny w klasie III gimnazjum;
podsumowanie trzyletniej pracy – test wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci po klasie III.
Wnioski z analizy postępów zostaną uwzględnione w planowaniu pracy na kolejny rok szkolny.