A language train- pociąg językowy
PROJEKT INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Szkoła Podstawowa im. Kompanii Powidzkiej 1918 r.
ul. Park Powstańców Wlkp. 1
62-430 Powidz
Tytuł innowacji:
A language train- pociąg językowy
Rodzaj innowacji:
Wprowadzana innowacja jest innowacjÄ… programowo – metodycznÄ….
Autor i realizator innowacji:
mgr Anna Nowaczyk – nauczyciel jÄ™zyka angielskiego, egzaminator egzaminu gimnazjalnego z jÄ™zyka angielskiego,; staż pracy 5 i pół roku, nauczyciel kontraktowy, absolwentka Nauczycielskiego Kolegium JÄ™zyków Obcych we WrzeÅ›ni oraz filologii angielskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Czas realizacji:
1 wrzeÅ›nia 2014r. – 30 czerwca 2015r.
Etap edukacyjny i oddział objęty innowacją:
Etap edukacyjny I, klasy I - III szkoÅ‚y podstawowej, przedmiot – jÄ™zyk angielski, SzkoÅ‚a Podstawowa w Powidzu.
Program na którym oparta jest innowacja:
Program nauczania „ JÄ™zyk angielski w zintegrowanym nauczaniu poczÄ…tkowym dla klas 1-3 szkoÅ‚y podstawowej - I etap edukacyjny” , wyd. Oxford
Finansowanie innowacji:
Realizacja zadań nie wymaga dużych nakładów finansowych i jest o tyle łatwa, że wszelkie pomoce naukowe typu: kartony, kredki, farby itp. są zwykle na wyposażeniu klas lekcyjnych a wszelkie inne materiały nie są drogie i są łatwo dostępne.
Diagnoza wstępna:
MÅ‚ody czÅ‚owiek we współczesnym Å›wiecie zmuszony jest do posÅ‚ugiwania siÄ™ jÄ™zykiem obcym w stopniu komunikatywnym. KsztaÅ‚towanie tej umiejÄ™tnoÅ›ci wymaga dÅ‚ugotrwaÅ‚ego przygotowania, wiÄ™c koniecznym staje siÄ™ stworzenie dzieciom warunków przyswajania jÄ™zyka w latach najmÅ‚odszych, kiedy ich możliwoÅ›ci poznawcze i naturalna potrzeba nauki sÄ… najsilniejsze. W dzisiejszym Å›wiecie dzieci wychowujÄ… siÄ™ w Å›wiecie komputerów, które sÄ… doskonaÅ‚ym narzÄ™dziem pomagajÄ…cym w edukacji oraz rozwoju dziecka. Rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci lingwistycznych również może w części opierać siÄ™ na wÅ‚aÅ›ciwym doborze programów, za pomocÄ… których dziecko przyswaja wiedzÄ™ z jÄ™zyka angielskiego, dlatego też tablice interaktywne doskonale sprawdzajÄ… siÄ™ w nauce jÄ™zyka angielskiego na I etapie edukacyjnym. Wykorzystywane sÄ… przy powtórzeniu materiaÅ‚u, oglÄ…daniu i sÅ‚uchaniu historyjek obrazkowych oraz Å›piewaniu piosenek w jÄ™zyku angielskim. Niestety zbyt czÄ™ste używanie tablic interaktywnych sprawia, iż dziecko rzadko inicjuje zabawy ruchowe i nie interesujÄ… go zajÄ™cia plastyczne- zajÄ™cia, które wymagajÄ… pewnego rodzaju sprawnoÅ›ci manualnej. Istotnym zatem elementem jest kierowanie procesem edukacji lingwistycznej w sposób, który pozwoli na udziaÅ‚ dziecka w procesie uczenia siÄ™ jÄ™zyka, dlatego potrzeba innowacji jest tak ważna. „ Language train”( pociÄ…g jÄ™zykowy) jest elementem pracy, który rozwija wyobraźniÄ™ i kreatywność- aspekty tak bardzo dominujÄ…ce we wczesnym etapie nauczania. WzbogacajÄ…c proces nauczania o zagadnienia plastyczne zapewniamy klimat swobody i artyzmu ,odchodzimy od schematu utartych zajęć opartych na wprowadzaniu i utrwalaniu słówek i struktur gramatycznych. Nie każdy uczeÅ„ ma zdolnoÅ›ci jÄ™zykowe i nauka jÄ™zyka obcego może być dla niego stresujÄ…ca. „ Language train” bÄ™dzie wiÄ™c formÄ… odreagowania i wykazania siÄ™.
Cel ogólny innowacji
Za najważniejsze zaÅ‚ożenie innowacji przyjmuje siÄ™ to, iż dziecko jest podmiotem programu nauczania. Innowacja wiÄ™c wspiera dziecko w rozwoju , a metody pracy powinny być dostosowane do form aktywnoÅ›ci dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Dziecko w tym wieku potrzebuje aktywnego kontaktu ze Å›wiatem , aby przez dziaÅ‚anie i odkrywanie poznawać otoczenie. Dzieci sÄ… ciekawe Å›wiata, wiÄ™c warto wykorzystać ich chęć do jego odkrywania. Innowacja zwana „ Language train” stworzona jest z myÅ›lÄ… o dzieciach. W pierwszym etapie edukacyjnym dzieci zaczynajÄ… swoja przygodÄ™ z jÄ™zykiem. W pierwszej klasie uczniowie jeszcze nie potrafiÄ… czytać, nauka pisowni wyrazów polega głównie na zasadzie skojarzeÅ„. Dzieci w tym wieku bawiÄ… siÄ™ jÄ™zykiem, wiÄ™c wprowadzanie wyrazów razem z obrazkami w bajkowy sposób „lokomotywy z wagonikami” to doskonaÅ‚y sposób na wizualizacje jÄ™zyka. Ćwiczenia jÄ™zykowe w takiej formie sÄ… dla dzieci atrakcyjne, ponieważ dzieci mogÄ… w nich aktywnie uczestniczyć. W klasach II i III szkoÅ‚y podstawowej za pomocÄ… „Language train” można wprowadzać nie tylko sÅ‚ownictwo ale i zwroty oraz struktury gramatyczne.
Celem nauki języka angielskiego w szkole podstawowej jest przekazanie podstaw tego języka i przygotowanie dzieci do kontynuacji nauki w II etapie edukacyjnym. . Ważną rolę odgrywa w tym procesie rozbudzenie zainteresowań samym. Podstawowym zadaniem jest wyeliminowanie ewentualnych blokad w komunikowaniu się, a także budowanie świadomości lingwistycznej. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym z łatwością pokonuje wszelkie bariery językowe. Nauka języka angielskiego nie tylko pobudza jego twórcze myślenie lingwistyczne, ale także zachęca do przyszłej nauki w przekonaniu, że może to być przyjemny proces.
Cele szczegółowe:
- wprowadzenie nowego słownictwa z wykorzystaniem technik plastycznych,
- zaangażowanie wyobraźni i uzdolnień artystycznych uczniów do poznawania i zapamiętywania nowego materiału,
- rozwijanie manualnoÅ›ci uczniów poprzez wspólne tworzenie materiałów do wykorzystania w „pociÄ…gu jÄ™zykowym” lub grach planszowych,
- wprowadzenie dziecka w świat czytania wyrazów anglojęzycznych,
- wyzwolenie pozytywnych emocji względem języka obcego dając podstawy do właściwego motywowania na dalszej drodze edukacyjnej.
- przekazanie podstaw języka angielskiego i przygotowanie do kontynuacji nauki w II etapie edukacyjnym.
Opis zasad innowacji:
Innowacja odbywać siÄ™ bÄ™dzie podczas pobytu uczniów w szkole, na lekcji jÄ™zyka angielskiego. Uczniowie bÄ™dÄ… utrwalać wiedzÄ™ podczas pracy z podrÄ™cznikiem oraz ćwiczeniami Treetops ( Treetops 1, Tretops 2, Treetops 3- podrÄ™cznik dostosowany klasy) PodrÄ™cznik „Treetops”” cechuje ogromna elastyczność materiaÅ‚u, który uczniowie przyswajajÄ… przez 45 minut dwa razy w tygodniu. PodrÄ™cznik ten zbudowany jest z 7 rozdziałów w klasie I, 8 rozdziałów w klasie II i III, z których każdy zawiera 6 lekcji opartych na podobnym schemacie. Na rozpoczÄ™cie każdej z lekcji uczniowie wykonujÄ… podobnÄ… czynność (class routines) – Å›piewajÄ…c piosenkÄ™, która jest powitaniem z dwójka bohaterów serii Treetops- skrzatów: Holly i Buda. Po etapie wprowadzenia do zajęć nauczyciel przechodzi do bardziej szczegółowych zagadnieÅ„ lekcji, które wprowadzajÄ… materiaÅ‚. ZmysÅ‚y decydujÄ… o tym w jaki sposób nowy materiaÅ‚ dociera do ucznia i które jego elementy pozostajÄ… w jego pamiÄ™ci. To czy uczeÅ„ jest wzrokowcem, sÅ‚uchowcem, czy kinestetykiem ma ogromny wpÅ‚yw na jego proces uczenia siÄ™ i odbierania rzeczywistoÅ›ci.
„ Language train” („ PociÄ…g jÄ™zykowy”) jest innowacjÄ…, która polega na przygotowaniu przez nauczyciela szablonu pociÄ…gu z wagonami. Uczniowie wraz z nauczycielem przygotowujÄ… obrazki, które wprowadzajÄ… sÅ‚ownictwo w danym rozdziale.
„Language train” zastosować można dla każdej klasy na I etapie edukacyjnym, gdyż materiaÅ‚ lingwistyczny zależy od materiaÅ‚u, który odkrywa dany rozdziaÅ‚.
W celu uzyskania założonych celów planowane są następujące techniki i metody pracy:
Tworzenie „ Language train” – pociÄ…gu jÄ™zykowego- lokomotywa, która zostaje stworzona na poczÄ…tku roku szkolnego przez każdÄ… klasÄ™( I, II oraz III szkoÅ‚y podstawowej). Nauczyciel na poczÄ…tku roku szkolnego wyjaÅ›nia uczniom, iż „ lokomotywa” w każdym rozdziale bÄ™dzie ciÄ…gnęła wagoniki wyrazowe i obrazkowe, a dla uczniów klasy II oraz III mogÄ… być to również zwroty oraz zdania. Zadaniem uczniów jest przygotowanie na poczÄ…tku każdego rozdziaÅ‚u obrazków oraz wyrazów odpowiednich dla każdego rozdziaÅ‚u. PrzykÅ‚adowo, dla uczniów klasy I w rozdziale „ My family” –Moja rodzina uczniowie w grupach przygotowujÄ… obrazki oraz karty wyrazowe przedstawiajÄ…ce czÅ‚onków rodziny( mum, dad, sister, brother, grandma, grandpa). NastÄ™pnie karty te sÄ… umieszczane w „puzzlach wagonikach”, które oznaczone sÄ… w taki sposób, że dany obrazek z danym sÅ‚owem pasujÄ… do siebie. Tak zÅ‚ożona lokomotywa „ciÄ…gnie” dobrane w odpowiedni sposób sÅ‚ownictwo oraz obrazki dotyczÄ…ce rodziny. Dzieci mogÄ… również przygotowywać nowe wagoniki do każdego rozdziaÅ‚u, a omówione już „ lokomotywy” wraz ze swoimi wagonikami( obrazki, wyrazy, zwroty lub caÅ‚e zdania) mogÄ… być umieszczane na gazetce w klasie. DziÄ™ki temu, uczniowie widza ile już siÄ™ nauczyli.
Zakładane efekty działalności innowacyjnej:
Celem innowacji jest ułatwienie procesu przyswajania nowego materiału ( wyrazów, zwrotów oraz struktur gramatycznych). Sposób organizacji zajęć i dobór treści tematycznych powinien zaowocować silną motywacją do nauki, brakiem barier komunikacyjnych oraz wysokim
poziomem zainteresowania przedmiotem. Uczniowie powinni również chętniej wykonywać prace projektowe, dzięki zaangażowaniu w tworzenie wagonów z obrazkami i wyrazami.
Ewaluacja:
Po każdym omówionym rozdziale odbywać siÄ™ bÄ™dzie test wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci z danego zakresu, sprawdzajÄ…cy znajomość poznanego sÅ‚ownictwa. Test może mieć charakter pracy z kartÄ… pracy – forma indywidualna, lub projekt - forma pracy w maÅ‚ych grupach. Dodatkowo dzieci na koÅ„cu każdego rozdziaÅ‚u bÄ™dÄ… ukÅ‚adaÅ‚y „ lokomotywÄ™ jÄ™zykowÄ…” indywidualnie. Ponadto, w klasach I-III na koniec roku szkolnego odbÄ™dzie siÄ™ sprawdzian kompetencji a w ciÄ…gu roku szkolnego konkursy jÄ™zyka angielskiego. Lokomotywy wraz z wagonikami uczniowie prezentować bÄ™dÄ… na gazetce w klasie.