zaloguj si   |    zarejestruj si   |    mapa strony   |
Gmina Powidz Powiat supecki

Wycieczka do Poznania

Dnia 20 września br. na zakończenie obchodów Roku Henryka Sienkiewicza uczniowie klas gimnazjalnych oraz IV-VI szkoły podstawowej, którzy brali udział w konkursach i innych przedsięwzięciach związanych z życiem i twórczością polskiego noblisty, udali się wraz z opiekunami do Muzeum Literackiego Henryka Sienkiewicza w Poznaniu. Wycieczkę zorganizował p. wicedyrektor Sławomir Skudzawski, który był jednocześnie naszym przewodnikiem.

Najpierw udaliśmy się na pl. Kolegiacki, skąd mogliśmy zobaczyć główne wejście do Urzędu Miasta, w którym znajduje się siedziba prezydenta Poznania. Naprzeciwko, przy dwóch trykających się koziołkach - nieodzownym symbolu stolicy Wielkopolski - zrobiliśmy sobie pierwsze pamiątkowe fotki. Spore wrażenie wywarł na nas pokaźnych rozmiarów dziedziniec Urzędu Miasta, skąd weszliśmy przez bramę na nieco mniejszy przepiękny dziedziniec arkadowy, jedynej w całym regionie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej. Nasz wzrok natychmiast przykuły dekoracyjne schody, wiodące na loggię. Zachwyt wzbudzały również krużganki oraz wielkie przeszklone okna. Do kompleksu budynków pojezuickich, odznaczających się nową elewacją koloru terakoty, należy również barokowy kościół farny - Kolegiata Poznańska. Jej historię przybliżyła nam we wnętrzu świątyni pani Kubów. Obecnie Fara stanowi ważny ośrodek kultury. W każdą sobotę melomani gromadzą się w kościele, by posłuchać młodych poznańskich organistów. Latem w Bazylice Farnej odbywają się festiwale muzyki organowej i koncerty.

Następnie pani dyrektor zaprowadziła nas do pomnika legendarnej postaci- Starego Marycha, posługującego się gwarą poznańską. Pani Niedzielska zaprezentowała podręczny słownik gwary, a my przypominaliśmy znane, charakterystyczne wyrazy gwary wielkopolskiej. Oczywiście, na koniec odbyła się obowiązkowa sesja zdjęciowa ze starym Marychem :)

Ulicą Podgórną skierowaliśmy się pod pomnik Hipolita Cegielskiego. Pan Skudzawski przedstawił krótko życiorys tego wielkiego patrioty oraz ciekawą historię "Od małego sklepu żelaznego po ogromne zakłady przemysłowe".
Mijając tablice pamiątkowe znanego poznańskiego lekarza, społecznika - Karola Marcinkowskiego oraz dowódców powstania wielkopolskiego: gen. Stanisława Taczaka i gen. Józefa Dowbora - Muśnickiego ( na elewacji budynku Muzeum Narodowego) podążaliśmy w stronę Placu Wolności.
Nauczyciel historyk przypomniał o ślubowaniu powstańców właśnie na tym placu. Mogliśmy z bliska zobaczyć słynny hotel Bazar, skąd po przemówieniu Ignacego Paderewskiego rozpoczęło się jedyne zwycięskie w historii Polski powstanie. Podziwialiśmy budynki Biblioteki Raczyńskich z pięknymi kolumnami w porządku korynckim. Przed Biblioteką stoi pomnik Higiei - greckiej bogini zdrowia o rysach twarzy Konstancji, żony Edwarda Raczyńskiego. W oddali dostrzegliśmy nowo dobudowaną część do Muzeum Narodowego. Stara część gmachu zachowała ciemny kolor. Pani dyrektor wyjaśniła nam, że to zabieg celowy w czasie II wojny światowej, ze względu na ochronę przed bombardowaniem cennych obiektów. W głębi placu zauważyć można Teatr Polski. Tuż przed nami tryskała woda nowoczesnej fontanny, na której tle zrobiliśmy sobie zdjęcia.

W drodze na Stary Rynek zatrzymaliśmy się pod pomnikiem Ułanów Poznańskich. W oddali wznosi się Zamek Przemysła, całkowicie zniszczony w czasie wojen, niedawno odbudowany.

Dotarliśmy na miejsce docelowe naszej wyprawy, do Literackiego Muzeum Henryka Sienkiewicza. Tam pani przewodnik i oprowadziła naszą grupę po staromiejskiej kamienicy z XVI w., stanowiącej własność włoskiego architekta Jana Baptysty Quadro, budowniczego Ratusza. Muzeum powstało dzięki fundacji Ignacego Mosia. W zabytkowym wnętrzu z dużym zainteresowaniem oglądaliśmy utwory, rękopisy,listy, rysunki Henryka Sienkiewicza lub książki, nawiązujące do jego twórczości, dzieła sztuki, wyroby rzemiosła artystycznego. Najbardziej nas zainteresowały: popiersie pisarza, odlew prawej ręki i maska pośmiertna. Ciekawym urozmaiceniem zwiedzania były multimedia z informacjami dotyczącymi noblisty jak i fragmentami filmów na podstawie jego powieści.

Na zakończenie wizyty w Muzeum pani dyrektor podziękowała wszystkim uczestnikom wycieczki: nauczycielom oraz uczniom za zaangażowanie w obchody Roku Henryka Sienkiewicza i rozdała pamiątkowe certyfikaty.
Pani Grześkowiak wpisała serdeczne podziękowania za ciekawe przeprowadzenie lekcji muzealnej do Pamiątkowej Księgi Muzeum.

Mieliśmy szczęście, gdyż udało nam się zdążyć na największą atrakcję Poznania i obowiązkową dla każdego wycieczkowicza - bodące się koziołki na środkowej wieży poznańskiego Ratusza. Po uwiecznieniu osobliwości miasta w naszych telefonach, mimo siąpiącego deszczu, postanowiliśmy pospacerować po malowniczej Starówce.

Pogoda tego dnia nie była dla nas zbyt łaskawa, ale ilość interesujących obiektów stolicy naszego regionu i zdobytych na ich temat informacji zrekompensowały brak słońca.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w Galerii