Regulamin projektu edukacyjnego w gimnazjum
Regulamin dotyczący zasad i warunków realizacji projektu edukacyjnego uczniów Gimnazjum w Powidzu
1. Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie
§ 21a RozporzÄ…dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych ( Dz.U. nr 83, poz.562 z późn. zm.), a udział ucznia w projekcie
ma wpływ na ocenę z zachowania zgodnie z zapisami Statutu ZSP w Powidzu.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym
na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Gimnazjum stwarza zgodnie ze swoimi możliwościami warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które mogą mieć charakter przedmiotowy, międzyprzedmiotowy, a czas ich realizacji powinien wynosić od 1 miesiąca do 9 miesięcy w zależności od problematyki złożoności projektu.
4. Dyrektor Szkoły :
• ustala w porozumieniu z RadÄ… PedagogicznÄ… zasady realizacji projektów edukacyjnych,
• powoÅ‚uje szkolnego koordynatora projektów,
• w szczególnych sytuacjach zwalnia ucznia z obowiÄ…zku realizacji projektu edukacyjnego,
• rozstrzyga w sprawach spornych i szczególnych przypadkach.
5. Do zadań szkolnego koordynatora projektów należy :
• zebranie od zespołów przedmiotowych bÄ…dź poszczególnych nauczycieli propozycji tematów projektu, sporzÄ…dzenie ich listy zbiorczej, jej przedstawienie dyrektorowi i radzie pedagogicznej oraz upowszechnienie w sposób przyjÄ™ty
w szkole,
• koordynowanie pracy opiekunów projektu,
• monitorowanie stanu realizacji projektów,
• nadzór nad dokumentacjÄ… projektów,
• organizacja publicznej prezentacji projektów.
6. Do zadań wychowawcy należy :
• informowanie uczniów i ich Rodziców o zasadach realizacji obowiÄ…zkowych projektów edukacyjnych w szkole ( w roku szkolnym 2010/11 do 30 listopada 2010 , a potem na pierwszym zebraniu ),
• zapoznanie uczniów z metodÄ… projektu,
• motywowanie i monitorowanie pracy uczniów,
• prowadzenie karty ewidencji projektów,
• dokonywanie zapisów w dokumentacji szkolnej ( na Å›wiadectwie ukoÅ„czenia gimnazjum, arkusze ocen, dzienniki lekcyjne ).
7. Opiekunami projektu edukacyjnego mogą być wszyscy nauczyciele szkoły,
w szczególności odpowiadają oni za :
• wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzglÄ™dnieniem zainteresowaÅ„ uczniów i treÅ›ci podstawy programowej,
• omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu,
i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe,
• opracowanie dokumentów projektu ( np. : kontrakt lub instrukcja dla uczniów zaÅ‚.nr1 , arkusz i kryteria oceny projektu zaÅ‚. nr 2 ),
• prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujÄ…cych projekt i monitorowanie jego realizacji zgodnie z harmonogramem zaÅ‚. nr3.
8. Formą dokumentowania realizacji projektu jest sprawozdanie przygotowywane przez każdą z grup na zakończenie jej pracy. Sprawozdanie to jest przechowywane w szkole do zakończenia przez ucznia nauki w gimnazjum.
9. Zadania uczniów realizujących projekt :
• wybór tematyki projektu
• omówienie i ustalenie zasad współpracy z opiekunem projektu
• czynne uczestnictwo i wywiÄ…zywanie siÄ™ z zadaÅ„ zwiÄ…zanych z realizacjÄ… projektu
• publiczna prezentacja projektu po jego uzgodnieniu w terminie uzgodnionym z opiekunem projektu
10. Możliwości wyboru tematyki projektu przez ucznia :
• wybór tematu z puli obszarów zaproponowanych przez nauczycieli,
• uczniowie samodzielnie przygotowujÄ… propozycje tematów,
• zaproponowanie grupie projektowej konkretnego tematu.
11. Grupa projektowa musi liczyć minimum 4 osoby, o doborze i liczebności grupy
decyduje jej opiekun. Grupy mogą tworzyć uczniowie z różnych klas.
12. Uczniowie realizują projekt w okresie od II półrocza klasy I do końca I półrocza
klasy III.
13. O ocenie projektu decyduje jego opiekun.
14. W przypadku ucznia , który brał udział w realizacji więcej niż jednego projektu,
uczeń lub jego rodzice wskazują, z którego projektu gimnazjum ma zawrzeć informację na świadectwie ukończenia gimnazjum.
15. Decyzje w sytuacjach nietypowych ( np. zmiana tematu, przerwanie projektu itp.)
podejmuje opiekun projektu. O zmianie opiekuna decyduje dyrektor szkoły.
Załącznik nr 1
Przykładowa instrukcja-kontrakt
I. Temat projektu
………………………………………………………………………………………………………………………
II. Cel (e)
1. ………………………………………………………………………………………………………………………
2
………………………………………………………………………………………………………………………
3.………………………………………………………………………………………………………………………
III. Zadania, które trzeba wykonałaby zrealizować cele projektu:
1.
...................................................................................................................
2.
...................................................................................................................
3.
.................................................................................................................
4.
..................................................................................................................
IV. Źródła, z których możesz korzystać:
Ludzie ( kto ) …………………………………………………………………………………………………...........
Instytucje …………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Inne ……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
V. Terminy konsultacji z nauczycielem
Grupa ( nazwa, nr ) |
Termin konsultacji |
VI. Termin prezentacji………………………………………………………………………
VII. Jak przedstawimy efekty naszej pracy ? ………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
VIII. Co będziemy brali pod uwagę przy ocenie ?
…………………………………………………………………………………………………
Autorefleksja
Działania dobre |
Działania wymagające poprawy |
Co? Jak? |
Załącznik nr 2
Karta oceny realizacji projektu
GRUPA …………………………………………………………….
TEMAT PROJEKTU ………………………………………………………….
TERMIN PREZENTACJI ……………………………………………………
ETAP REALIZACJI PROJEKTU | UMIEJĘTNOŚCI |
|
Formułowanie tematu |
• Precyzyjne sformuÅ‚owanie tematu • Jasne okreÅ›lenie celów projektu |
|
Zbieranie i opracowywanie materiałów
|
• Selekcja informacji |
|
Prezentacja |
• Wykorzystanie czasu prezentacji • Zainteresowanie innych uczniów • Sposób mówienia ( akcentowanie, precyzja wypowiedzi, itp. ) |
|
Praca w grupie | • Udzielanie sobie wzajemnie informacji • Podejmowanie decyzji • SÅ‚uchanie siÄ™ nawzajem • RozwiÄ…zywanie konfliktów • Zaangażowanie innych w pracÄ™ • Samoocena postÄ™pów w pracy |
SAMOOCENA UCZNIÓW
Uczniowie mogą odpowiedzieć np. na następujące pytania:
- co się udało, a czego nie udało się zrealizować?
- dlaczego nie wszystkie cele zostały zrealizowane ?
- jak układała się współpraca w grupie, co można poprawić w tej dziedzinie?
- jak inni ocenili naszÄ… pracÄ™?
- biorąc pod uwagę cały projekt, co zrobilibyśmy inaczej powtarzając go ?
- ćwiczenie różnych sposobów zapisywania i prezentowania zebranych materiałów ( np. w formie eseju, rysunku, diagramu, wykresu. ..);
- przygotowanie i ćwiczenie wystąpień publicznych.
Określając zadanie dla uczniów trzeba odpowiedzieć na następujące pytania:
• Jakie konkretne zadanie maja wykonać uczniowie?
• Jaki ma być wynik realizacji projektu ?
Załącznik nr 3
Szczegółowy harmonogram realizacji zadań w projekcie :
Kolejne etapy realizacji zadania |
Wykonawcy | Data wykonania | Data konsultacji z nauczycielem |
Termin prezentacji |
Załącznik nr 4
SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU propozycja
1. Strona tytułowa
• TytuÅ‚/temat projektu
• Nazwiska i imiona autorów
• Nazwisko nauczyciela koordynujÄ…cego projekt
• Termin realizacji projektu
2. Spis treści
3. Podziękowania ( obligatoryjne )
• Dla osób, instytucji, które poÅ›wiÄ™ciÅ‚y swój czas, udzieliÅ‚y pomocy
4.Streszczenie
• Przedstawienie najważniejszych osiÄ…gnięć
5.Wstęp
• Przedstawienie, dlaczego zainteresowano siÄ™ tym tematem, podanie celów
• Przedstawienie problemu, który jest tematem projektu
• Opisanie osiÄ…gnięć autorów projektu
6.Część główna
• ZatytuÅ‚owane rozdziaÅ‚y ( ich liczba, zawartość zależy od tematu, rodzaju projektu )
• Prezentacja rozwiÄ…zania
• Opis metod dojÅ›cia do celu
7. Opis działań członków grupy
8. Wnioski
9. Rekomendacje ( dla projektu realizacyjnego )
• Przedstawienie dziaÅ‚aÅ„, które trzeba podjąć, aby wdrożyć projekt
• Opisanie efektów, jakie przyniesie zastosowanie projektu
• Opis propozycji innych zastosowaÅ„ wyników projektu
10. Załączniki
• Ankiety, formularze, tabele, wykresy, rysunki, mapy, prezentacje multimedialne, akty prawne, kosztorysy, itp. …
11. Bibliografia