zaloguj si   |    zarejestruj si   |    mapa strony   |
Gmina Powidz Powiat supecki

Sprawozdanie z wycieczki do Gołuchowa

Dnia 18 czerwca o godzinie 8.00 odbyła się zbiórka w klasie, gdzie spakowaliśmy swoje rzeczy do autokaru i o godzinie 8.30 wyjechaliśmy w stronę Gołuchowa .Na miejscu byliśmy około godziny 10.00. Następnie rozpakowaliśmy się i rozpoczęliśmy piknik w parku gołuchowskim. Pani Danuta Kubów opowiedziała nam o historii obrazu pod tytułem „Śniadanie na trawie” E. Maneta i impresjonizmie - były to zajęcia artystyczne w plenerze.

Po wysłuchaniu mieliśmy trochę czasu na odpoczynek w cieniu drzew. O godzinie 11.30 zaczęliśmy z przewodnikiem zwiedzać zamek.

Powstał około 450 lat temu , został zbudowany przez Rafała Leszczyńskiego. W przebudowanym zamku Izabella umieściła swoją kolekcję dzieł sztuki, przeznaczając go na ogólnodostępne muzeum, sama zaś zamieszkała w pobliskim pałacu Czartoryskich. Po śmierci Izabelli w 1899 majątek, przekształcony w ordynację odziedziczył jej bratanek, książę Witold Czartoryski. Gołuchów pozostawał w rękach rodziny Czartoryskich aż do wybuchu II wojny światowej. W czasie wojny zbiory dzieł sztuki zostały rozproszone, a zamek częściowo zdewastowany. Od 1951 w zamku mieści się oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu z ekspozycją zabytkowych wnętrz i dzieł sztuki, m.in. część zbioru starożytnych waz greckich pozyskanych przez Jana Działyńskiego z wykopalisk w Noli, Capui i Neapolu, a w oficynie Muzeum Leśnictwa i restauracja.

Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do autobusu. Wyjechaliśmy około godziny 12.30. W Powidzu byliśmy o godzinie 14.00.